Dlaczego Rozporządzenie w sprawie Bezpieczeństwa Ogólnego Pojazdów (General Safety Regulations – GSR) jest tak ważne?
Przyjęte w listopadzie 2019 roku, Rozporządzenie w sprawie Bezpieczeństwa Ogólnego Pojazdów (GSR) ustanawia nowe, wyższe standardy bezpieczeństwa dla pojazdów silnikowych i ich przyczep w całej Unii Europejskiej. Obowiązujące od lipca 2022 roku dla nowych typów pojazdów, a od lipca 2024 roku dla wszystkich nowych pojazdów, ma na celu zmniejszenie błędów ludzkich, które są przyczyną aż 90% wypadków, zwiększając jednocześnie bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Jakie innowacje wprowadza Rozporządzenie w sprawie Bezpieczeństwa Ogólnego Pojazdów (GSR)?
Systemy wspomagające kierowcę, które są teraz obowiązkowe, to m.in.:
- Inteligentny asystent kontroli prędkości, który pomoże kierowcom nie przekraczać dozwolonych limitów prędkości.
- Systemy wykrywania obiektów podczas cofania za pomocą kamery lub czujników, które zwiększają świadomość przestrzenną kierowcy.
- Funkcje ostrzegające o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, które uczynią jazdę bezpieczniejszą.
- Rejestratory danych o zdarzeniach i awaryjny sygnał stopu, które zwiększą ślady dowodowe w przypadku wypadków.
Systemy Monitorowania Kierowcy (DMS) – Nowy poziom bezpieczeństwa
Systemy Monitorowania Kierowcy (DMS) to kluczowe narzędzie w walce o bezpieczeństwo. Dzięki zaawansowanej technologii, takiej jak rozpoznawanie twarzy czy śledzenie ruchu oczu, DMS ciągle monitoruje stan kierowcy w celu wykrycia oznak zmęczenia lub rozproszenia uwagi, co zwiększa ogólne bezpieczeństwo na drogach.
Czy starsze pojazdy muszą być dostosowane do nowych norm?
Rozporządzenie w sprawie Bezpieczeństwa Ogólnego Pojazdów (GSR) ma zastosowanie tylko do nowych modeli pojazdów, lecz warto pamiętać, że w przypadku modernizacji starszych pojazdów, mogą być wymagane niektóre z nowych funkcji bezpieczeństwa.
Przyszłość bezpieczeństwa ruchu drogowego
Z wdrożeniem Rozporządzenia w sprawie Bezpieczeństwa Ogólnego Pojazdów (GSR) i integracją Systemów Monitorowania Kierowcy (DMS), Unia Europejska kieruje się w przyszłość, w której drogi będą bezpieczne dla wszystkich użytkowników. Celem jest znaczne zmniejszenie liczby wypadków na drogach do roku 2030.
Podsumowując, Rozporządzenie w sprawie Bezpieczeństwa Ogólnego Pojazdów (GSR) stanowi znaczący krok naprzód w kierunku zapewnienia większego bezpieczeństwa na europejskich drogach. Przez wdrażanie innowacyjnych technologii i systemów wspomagających kierowcę, jak Systemy Monitorowania Kierowcy (DMS), otwieramy nowy rozdział w historii bezpieczeństwa ruchu drogowego, z nadzieją na znaczną redukcję wypadków i ratowanie ludzkich życi.